Tijd voor een buyer persona
Tijd voor een buyer persona
Wilt u meer en een beter inzicht in uw doelgroep? Dan wordt het nu tijd om buyer persona’s te maken. U kunt namelijk niet elke doelgroep op een en dezelfde manier aanspreken. U dient rekening te houden met de tone of voice. Hoe goed kent u uw doelgroep en weet u welke vragen zij heeft? Welke behoeften heeft de doelgroep? Als u daar het antwoord op weet, dan kunt u er op inspelen. Omdat u daar meestal niet meteen een antwoord op heeft, maakt men een buyer persona (klantprofiel). Dit is een gedetailleerd profiel van een fictief en generaliserend karakter. Het staat voor een bepaald type klant, die u bedient. Daarbij kunt u denken aan diverse behoeften, doelen en gedragspatronen van uw huidige, maar ook van uw potentiële klanten.
Waarom een buyer persona maken?
Misschien vraagt u zich af waarom u een buyer persona in het leven zou moeten roepen. Dit leggen we u graag uit. De traditionele marketing is uitgegaan van doelgroepen (een groep mensen met bepaalde kenmerken). Maar alleen de kenmerken zijn niet voldoende om klanten goed te kunnen bedienen. Met een buyer persona kunt u zich bewust worden van alles wat uw klant beleeft en wil. Daarbij komen wensen, vragen, maar ook problemen en interesses aan de orde.
Zelf een buyer persona maken
Het klinkt misschien gemakkelijk, maar een goed klantprofiel (buyer persona) maken is best moeilijk. Het kost tijd en inspanning, het dient nauwkeurig te zijn. De eerste stap die u gaat zetten is het in kaart brengen van uw bestaande klanten. Vraag uw klanten naar bepaalde gegevens zoals leeftijd, geslacht, functie, opleidingsniveau, leefsituatie, hoe zij op zoek gaan naar informatie, welke uitdagingen zij hebben, waar ze gevoelig voor zijn, wat de drijfveren zijn en welke informatiebehoefte zij hebben. Als u deze informatie binnen heeft dan gaat u inventariseren en segmenteren. Wie hoort waarbij? Misschien moet u er meerdere maken, want ieder product/iedere dienst heeft een eigen buyer persona. Uw buyer persona is een persoon met een identiteit. U kunt de buyer persona een fictieve naam geven, maar ook een gezicht, een eigen karakter etc. Als dit klaar is dan kunt u ermee aan de slag. Als u het klantprofiel goed kent, dan kan dit u helpen om de website goed in te richten en alles op elkaar af te stemmen, zodat u een site heeft die aansluit bij de wensen van uw doelgroep.
<< Terug naar blog overzicht
Heeft U interesse of vragen?
Meer informatie?
Neem contact op met onze specialisten:
Rick Martens
Marketing & Communicatie
T: 013-4 700 700