A  A

Laat Google je helpen! 9 tools voor webshops

Home » Blog » Laat Google je helpen! 9 tools voor webshops

Laat Google je helpen! 9 tools voor webshops

Als Google je mag helpen, dan zijn er nu negen tools voor webshops waar je naar kunt kijken.

1 Google zoeken (organisch)
Dit is een belangrijke tool. In Nederland gebruiken veel mensen Google als zoekmachine. Als we de resultaten moeten geloven dan zou het gaan om 93% van de mensen. Als je een eigen webwinkel hebt, dan is het dus verstandig om te zorgen dat deze goed zichtbaar is in Google.

2 Google AdWords (betaalde advertenties)
De meeste mensen zijn wel bekend met Google AdWords. Je kunt met de tool op diverse manieren adverteren in Google en verwante websites. Er zijn verschillende manieren van adverteren die interessant kunnen zijn als je een webwinkel hebt:

-    Zoeknetwerk (standaard advertenties): Het gaat hier over de advertenties naast de normale zoekresultaten. Je gaat bieden op de zoekwoorden die voor jouw webwinkel interessant zijn. Als iemand daar op zoekt dan komt je advertentie in beeld. Wanneer men daar dan op klikt dan betaal je een bepaald bedrag aan Google.
-    Display Netwerk: Het gaat hier over een verzameling van websites waar ook Google AdWords advertenties op worden weergegeven. Je selecteert hier de thema’s of speciale websites. Je hebt hier ook de mogelijkheid om te werken met banners.
-    Google shopping: Als je voor deze manier van adverteren kiest, dan kies je er voor om echt te adverteren voor webwinkels. Het zijn productadvertenties inclusief de prijs. De mensen die op Google zoeken kunnen hierdoor ook gemakkelijk producten vergelijken.
-    Dynamische Remarketing: Je hebt de mogelijkheid om bezoekers, die nog niets bij je hebben gekocht, te overtuigen en alsnog wat bij jou te kopen.

3 Google Analytics
Deze tool wordt door de meeste mensen al gebruikt. De data van je webwinkel komen hier samen en dan kun je denken aan het aantal bezoekers, maar ook aan de producten die verkocht worden en de conversiepercentages bijvoorbeeld. Er zijn twee dingen die je eigenlijk zou moeten gebruiken, namelijk Enhanced E-commerce en de interne zoekopdrachten.

4 Google Trends
Google Trends is een tool die je ook niet kunt missen. Het is een eenvoudige tool en je kunt er gratis gebruik van maken. Met Google Trends kun je zien welke verhalen trending zijn in de afgelopen 24 uur. Dit is goed om je marketing op te richten, omdat je zo goed kunt inspelen op de actuele situatie.

5 Google Pagespeed Insights
Een mooie tool waarmee je de snelheid en gebruiksvriendelijkheid van je webwinkel zomaar kunt testen. Bij Google weet je dat de gebruiker altijd voorop staat. Daarom is het goed om dat te testen en ook het mobiel houden van je website speelt hierin een rol!

6 Youtube
Veel mensen gebruiken YouTube, het is een groot kanaal en daar kun je dus ook heel veel mee doen. In totaal worden er per maand zes miljard uren filmpjes e.d. bekeken. Als je aanwezig wil zijn op YouTube dan kan dat op verschillende manieren:

-    “Simpele” tekst/beeldadvertentie: Dit wordt het meeste gebruikt. Je kunt aangeven dat je wil adverteren op YouTube met je eigen banner of tekstadvertentie.
-    Betaalde video’s: Er zijn hierbij verschillende advertentieformaten beschikbaar waar je uit kunt kiezen, zoals Trueview In-Stream (standard video advertenties), Trueview In-Display (video-ads die op zichzelf gepromoot worden), Forces Pre-Roll (meest agressieve video advertenties op YouTube, verplicht om daar maximaal 30 sec. naar te kijken).
-    Unboxing video’s: Je product wordt voorzien van een review door een bekend vlogger.
-    Productreviews (zelf ontwikkeld): Een review van je eigen product, zodat de consument weet wat ze gaat kopen.

7 Google+
Google+ kun je ook gebruiken met je webwinkel, maar de mogelijkheden variëren sterk dus daarom wordt er nu niet teveel aandacht aan besteed.

8 Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools)
Een tool die je zeker moet gebruiken als je een webwinkel hebt, Google Search Console. Je krijgt zo namelijk erg veel informatie over je eigen webwinkel! Vragen die beantwoord worden, zijn bijvoorbeeld?

-    Worden de productpagina’s geïndexeerd?
-    Zijn de gestructureerde gegevens wel goed gemarkeerd en worden ze geïmplementeerd?
-    Is de webwinkel ook goed beschikbaar op diverse mobiele apparaten?
-    Wat zijn de zoektermen waarop mijn pagina’s gevonden worden?

9 Google Alerts
Social media in de gaten houden is een goede keuze. Je gaat een zoekterm invoeren, als er nieuwe content is met dat zoekwoord krijg je een mailtje. 



<< Terug naar blog overzicht



Heeft U interesse of vragen?

Meer informatie?

Neem contact op met onze specialisten:




Dennis van Rooij
Applicatieontwikkelaar
T: 013-4 700 700



Lezen op mobiel?

Laat Google je helpen! 9 tools voor webshops